De toegankelijkheidsverklaring informeert bezoekers over het toegankelijkheidsniveau van een website en biedt hen de mogelijkheid om eventuele problemen te melden.  
Ze weerspiegelt ook de inzet van de verantwoordelijken om de digitale toegankelijkheid van hun site te verbeteren en zorgt ervoor dat de wettelijke verplichtingen op dit gebied worden nageleefd.  
Een specifiek veld in de verklaring is gereserveerd voor de contactgegevens, zodat bezoekers vragen kunnen stellen over de toegankelijkheid van de website en/of een klacht kunnen indienen. Dit is een wettelijk verplichte informatie.
 
1. Eerste contact: de verantwoordelijke van de website  
Als een bezoeker een vraag heeft of een toegankelijkheidsprobleem op de website meldt, moet hij zich eerst richten tot het team dat verantwoordelijk is voor de website of mobiele applicatie via de contactgegevens die in de toegankelijkheidsverklaring worden vermeld.

2. Tweede contact: de bevoegde administratie 
Als de bezoeker geen antwoord ontvangt of als het antwoord onbevredigend is, kan hij contact opnemen met de klachtenafdeling. Daarom moet de organisatie in de toegankelijkheidsverklaring de contactgegevens van de klachtendienst vermelden. Dit is een wettelijke verplichting.  
Om een klacht in te dienen en ervoor te zorgen dat deze ontvankelijk is, moet de bezoeker eerst contact hebben opgenomen met de verantwoordelijken die in het eerste contact worden vermeld.

3. Laatste stap: de Ombudsman 
Als er na de eerste twee stappen geen oplossing wordt gevonden of geen bevredigend antwoord wordt gegeven, kan de bezoeker contact opnemen met de bevoegde Ombudsman (federaal, regionaal of communautair, afhankelijk van de toezichthoudende autoriteit van de website).  
De organisatie moet ook verplicht de volledige contactgegevens van de bevoegde Ombudsman vermelden (website, e-mail, telefoon, adres).  

Het up-to-date houden van deze informatie is een wettelijke verplichting, zodat bezoekers snel een antwoord kunnen krijgen en een duidelijke procedure kunnen volgen in geval van moeilijkheden. Zorg ervoor dat de vermelde contactgegevens regelmatig worden bijgewerkt en bereikbaar blijven.